Alla mår dåligt ibland

Det finns många orsaker till att man kan må dåligt. Det kan ha hänt något jobbigt hemma. Eller i skolan. Eller någon annanstans.

Du kan också må dåligt utan att du vet varför. Vissa människor blir lättare oroliga och deppade eller ledsna än andra. 

När du mår dåligt får du kanske svårt att slappna av. Och kanske kan du inte sova dom minst åtta timmar som du behöver. Du kanske får ont i huvudet eller ont i magen. Kanske blir du lätt ledsen och gråter. Kanske blir du lättare arg. Kanske får du svårt att koncentrera dig.

Oavsett på vilket sätt du mår dåligt finns vi här för att hjälpa dig!

Pssst! Den här sidan är innehållsanpassad för barn och ungdomar

Hantera din oro och ångest

Det finns ångest som kan komma plötsligt utan att du förstår varför. Och ångesten kan kännas tydligt i din kropp. Du kan känna ett tryck över bröstet. Du kan få svårt att andas. Och ditt hjärta börjar slå snabbare än vad du är van vid. Du kan också känna dig yr och svag eller bli torr i munnen.

Panikångest känns tydligt. Då är det är lätt att man tror att det är något fel på hjärtat eller hjärnan. Om du inte vet att det kan bero på panikångest.

Först kan du känna det som att ångesten blir starkare och starkare. Du kan känna det som om ångestattacken håller på mycket längre än vad den gör. Din kropp orkar inte med panik särskilt länge. Men efter en stund minskar den och sen går den över. En panikattack brukar gå över senast efter tio minuter.

Här är några vanliga tecken på panikångest:

  • Hjärtat slår snabbt eller hårt. Du kan få svårt att andas.
  • Du får ont i magen eller mår illa.
  • Du kan plötsligt bli kissnödig eller lös i magen eller behöva gå på toaletten ofta.
  • Du blir torr i munnen eller tycker att det känns som att du har en klump i halsen.
  • Du svettas, får frossa eller känner dig yr.
  • Du darrar, skakar, känner dig svag eller får domningar.
  • Allt kan kännas overkligt, som att du är i en bubbla.

Hantera stress

Stress kan ge dig extra energi när du har bråttom eller måste klara något viktigt. Men du kan må dåligt om du är stressad för ofta eller för länge. Du kan bli stressad om du själv eller andra personer har för höga krav på dig.

Det är okej att ha det stressigt ett tag. Det är inte farligt. Men hjärnan och resten av kroppen klarar inte av hur mycket stress som helst. Du behöver få tid att vila och samla ny kraft.

Har du svårt att hinna med allt du ska göra? Eller har du själv eller andra personer för stora förväntningar på dig? Då kanske du känner dig stressad eller orolig nästan jämt

Stress är en naturlig reaktion i kroppen som ger dig mer kraft ett tag. När du blir stressad skickar hjärnan signaler till resten av kroppen. Då börjar hjärtat slå fortare, du andas snabbare och musklerna spänns.

Det kan göra att du blir snabbare eller får extra energi en stund. Men det kan vara skadligt att vara i stressad för länge utan paus.

Ibland är det svårt att veta varför man är stressad. Men det är vanligt att bli stressad av att:
  • du har för höga krav på dig själv inom många områden samtidigt. Som att du alltid måste vara bra i skolan, vara en perfekt kompis, träna ofta, se bra ut och vara populär.
  • tiden räcker inte till för allt som du måste eller vill göra. Som saker du ska göra i skolan, träffa kompisar, träna, vara med familjen eller annat du vill göra på fritiden.
  • du är orolig för sånt som du inte känner att du har kontroll över. Som klimatet, framtiden eller att det ska spridas foton eller rykten om dig på nätet.
  • det är jobbigt i skolan. Kanske har du svårt att hänga med eller blir störd av ljud eller tjafs omkring dig.
  • det är jobbigt hemma. Kanske för att de vuxna du bor med mår dåligt, är stressade, bråkar eller vill skiljas.
  • du har varit med om något svårt. Som sorg, en kris, en sjukdom eller att du blivit utsatt för våld, mobbning eller andra kränkningar.